Σχετικά με την κατάργηση της διδασκαλίας των Αγγλικών σε επίπεδα

Μετά την δήλωση στη βουλή του Υπουργού Παιδείας ότι «από την πρώτη μέρα της σχολικής χρονιάς, οι 20.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί θα είναι στα σχολεία» και τα συγχαρητήρια του πρωθυπουργού στον Υπουργό που «για πρώτη φορά μετά από 30 χρόνια όλα τα σχολεία της χώρας ανοίγουν χωρίς ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό και βιβλία», είναι απορίας άξιο γιατί το Υπουργείο Παιδείας συνεχίζει μέχρι και τέλη Σεπτέμβρη να αναστατώνει τα πληρέστατα σχολεία με συνεχείς αυξομειώσεις στις διδακτικές ώρες, με περαιτέρω άνοιγμα των αναθέσεων των μαθημάτων και με νέες πρωτοφανείς οδηγίες για διαχωρισμούς των ήδη διαμορφωμένων τμημάτων.

 Για τους εκπαιδευτικούς που ζούμε την πραγματική εικόνα των σχολείων, η αγωνία του Υπουργείου είναι σαφής. Προκειμένου να καλύψει τα πραγματικά κενά (που δήλωσε πανηγυρικά ότι δεν υπάρχουν) και τα οποία είναι ΑΔΥΝΑΤΟΝ να καλυφθούν χωρίς νέους διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών μετά από τόσα χρόνια ελάχιστων διορισμών και μαζικών αποχωρήσεων, το Υπουργείο Παιδείας έχει επιδοθεί σε ένα ρεσιτάλ δημιουργικής λογιστικής. Αφού αυξομείωσε τις ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων με μοναδικό κριτήριο τους διαθέσιμους εκπαιδευτικούς δημιουργώντας μια πανσπερμία από μονόωρα μαθήματα που δεν αποδίδουν ούτε διδακτικά ούτε παιδαγωγικά, αφού διεύρυνε τις αναθέσεις των μαθημάτων κατεβάζοντας συνεχώς τον πήχη της απαιτούμενης επιστημονικής κατάρτισης για τη διδασκαλία ενός μαθήματος, πριν λίγες μέρες πήρε και μία πρωτοφανή απόφαση για τον διαχωρισμό των τμημάτων των μαθητών των Αγγλικών.

Αδιαφορώντας πλήρως για τους προγραμματισμούς που έχουν ήδη γίνει στις σχολικές μονάδες και με προφανές και μοναδικό κριτήριο το να «εξοικονομήσει» καθηγητές Αγγλικών προκειμένου να τους διαμοιράσει σε όσο το δυνατόν περισσότερα σχολεία, το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε την κατάργηση της δυνατότητας των σχολείων να δημιουργούν επίπεδα (αρχάριοι-προχωρημένοι) στη διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας στα τμήματα με μονό αριθμό! Στο ίδιο σχολείο, δηλαδή, θα υπάρχουν μαθητές που θα έχουν τη δυνατότητα να διδαχθούν αγγλικά στο επίπεδο τους και μαθητές που δεν θα έχουν αυτή τη δυνατότητα γιατί βρέθηκαν σε τμήμα με μονό αριθμό, το οποίο το Υπουργείο εντελώς αυθαίρετα αποφάσισε να βαφτίσει «ομοιογενές».

Συνάδελφοι οφείλουμε να ενημερώσουμε τους μαθητές/τριες μας της Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου ότι ενώ κάποιοι από αυτούς θα εξακολουθήσουν να απολαμβάνουν τα οφέλη της φοίτησης με διαφορετικό syllabus ανάλογα με το επίπεδο αγγλομάθειας τους, κάποιοι άλλοι που είχαν την ατυχία να βρίσκονται σε ένα Α3, Β3, Γ3, θα βαφτιστούν «ομοιογενείς» ως προς το γλωσσικό τους επίπεδο και θα παρακολουθήσουν μαθήματα που δεν θα αντιστοιχούν στο επίπεδο τους. Η ενέργεια αυτή καταστρατηγεί βασικές αρχές της διδακτικής και αγνοεί τα αποτελέσματα επιστημονικών ερευνών που δείχνουν ότι οι μαθητές που έχουν διαφορετικές μαθησιακές ανάγκες, όταν ακολουθούν τον ίδιο ρυθμό εκπαίδευσης, δύσκολα μαθαίνουν με επιτυχία. Επιπλέον υπάρχουν πολλές περιπτώσεις μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες ή σωματικά προβλήματα όπου το σύστημα της κατάταξης σε επίπεδα τους βοηθούσε, καθώς ο εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει εξατομικευμένη διδασκαλία εντός ενός μικρού τμήματος 12 μαθητών αλλά πολύ δύσκολα στα τμήματα των 25-27 μαθητών, όπως σε ένα ανομοιογενές (παρότι βαφτισμένο «ομοιογενές») τμήμα.

Παράλληλα οι εκπαιδευτικοί ξένων γλωσσών θα πρέπει να σηκώσουν το βάρος της προετοιμασίας των μαθητών τους για τις εξετάσεις του ΚΠΓ, πράγμα για το οποίο αγωνιζόμαστε πολλά χρόνια να γίνει. Αυτό άλλωστε υπηρετεί ως στόχο και ο χωρισμός των τμημάτων σε επίπεδα γλωσσομάθειας. Τώρα όμως καλούμαστε να το υλοποιήσουμε καταργώντας τα επίπεδα και επί της ουσίας μειώνοντας τις ώρες διδασκαλίας!

Συνάδελφοι, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι αυτή η αλλαγή θα αυξήσει και την πίεση που δέχονται τα μικρότερα σχολεία από μεγαλύτερα. Πιο συγκεκριμένα, αν ένα σχολείο έχει 3 τμήματα και δεν μπορεί να εφαρμόσει τη δημιουργία επιπέδων, ενώ ένα γειτονικό του σχολείο μπορεί επειδή έχει 4 τμήματα, οι γονείς θα χρησιμοποιήσουν κάθε δυνατό μέσο να εγγραφεί το παιδί τους στο «καλύτερο» σχολείο, δημιουργώντας διακρίσεις σε βάρος ολόκληρων σχολικών μονάδων.

Από πλευράς ωρών διδασκαλίας, αυτή η αλλαγή πρακτικά σημαίνει ότι σε ένα γυμνάσιο με 3 τμήματα ανά τάξη οι ώρες διδασκαλίας των αγγλικών, ενώ ήταν τουλάχιστον 24, μειώνονται σε 18. Επιπλέον, σημαίνει ότι οι συνάδελφοι των Αγγλικών θα πρέπει να εργάζονται σε 2-5 σχολεία για να συμπληρώσουν ωράριο (με όλο το έξτρα οικονομικό και εργασιακό βάρος που αυτό συνεπάγεται για τους εκπαιδευτικούς και τις οικογένειές τους), χωρίς βέβαια να έχουν τη δυνατότητα μιας μόνιμης σχέσης με τους μαθητές, πράγμα που καθιστά αδύνατον να δημιουργηθεί το απαραίτητο παιδαγωγικό πλαίσιο που προάγει τη μάθηση.

 

Συνάδελφοι, το θέμα δεν αφορά μόνον τους εκπαιδευτικούς ΠΕ06 των Γυμνασίων. Αφορά όλους τους καθηγητές, τους μαθητές και τους γονείς τους. Η επιλεκτική απαγόρευση της δημιουργίας επιπέδων στα τμήματα Αγγλικών αποτελεί ένα πισωγύρισμα στην ποιότητα της παρεχόμενης δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης και μία επιπλέον οικονομική επιβάρυνση για τους γονείς που θα αναγκαστούν να στραφούν στον ιδιωτικό τομέα προκειμένου το παιδί τους να μάθει μια ξένη γλώσσα.